Laag testosteron bij mannen

 

Een probleem waar steeds meer mannen mee kampen is lage testosteron levels. Met de Personal Hormonal Profiling methode krijg ik hier goed zicht op, maar tevens is er de laatste tijd veel in de media te doen over dit probleem. Zo waren er afgelopen week deze artikelen te lezen op nu.nl: Minder hartkwalen door hoger testosteron en Mannen-overgang veilig behandelen met testosteron.

Testosteron, ook wel het mannelijke hormoon genoemd, is van uitermate belang voor het goed functioneren van het lichaam.  Testosteron wordt ook wel androgeen genoemd en wordt geproduceerd in de teelballen en (bij vrouwen) bijnieren. Hoewel testosteron ook zeker belangrijk is voor vrouwen hebben zij het in een veel mindere mate nodig. In deze blogpost wil ik me uitsluitend richten op de testosteron waarden van mannen.

 

Testosteron

Testosteron

Testosteron zorgt in de puberteit voor het volwassen worden van de geslachtsdelen en de mannelijke kenmerken zoals baardgroei, zwaardere stem en verhoging van het libido. Een veel voorkomend probleem is de achteruitgang van testosteron levels onder volwassen mannen. Dit komt onder andere door een slecht voedingspatroon, ongezonde lifestyle en een gebrek aan lichaamsbeweging. Tevens zorgt het ouder worden op een natuurlijke manier voor de afname van testosteron, maar hier is gelukkig wel invloed op uit te oefenen.

In het eerder genoemde tweede artikel staat dat lage testosteron levels makkelijk verholpen kunnen worden door extra testosteron toe te dienen. Jammer dat dit op deze manier geschreven wordt, want het toedienen en ‘rommelen’ met je hormoonbalans is zeker niet iets wat zomaar gedaan moet worden. Zelfs onder deskundige begeleiding heb ik mijn twijfels of het wel gezond is.

Veel beter zou het zijn om het lichaamseigen testosteron te verhogen door het aanpassen van je voedingspatroon, leefstijl en trainingsprogramma. Met het opvolgen van het juiste voedingsadvies van een professional, krachttraining volgens een gestructureerd trainingsschema en een gezonde lifestyle kun je de problemen voor zijn, of genezen. Laat je lichaam je natuurlijke medicijn zijn, en zorg zelf voor het optimaal presteren ervan!

 

Symptomen van een te laag testosteron niveau:

*Vetopslag op de borst.

*Vetopslag op de achterkant van de bovenarm (triceps).

*Depressie

*Weinig spiermassa

*Laag libido, of zelfs sexuele disfunctie.

*Stress

*Minder gevoelig voor insuline

*Geheugenverlies en concentratieproblemen

*Vroegtijdige veroudering

*Haaruitval

*Hoge cholesterol en bloeddruk

*Vermoeidheid/uitputting

*Krachtverlies

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de negatieve effecten van te weinig testosteron. Het is tevens belangrijk te weten dat te lage waarden ook invloed hebben op de andere hormonen, het gaat immers altijd om hormoonbalans.

 

Hormonal Balance

Hormonal Balance

 

Oorzaken van lage testosteron waarden:

*Stress

*Overtraining

*Teveel cardio training of ander verkeerde vormen van training

*Slaaptekort

*Alcohol misbruik

*Toedienen van anabole steroïden

*Teveel blootstelling aan ‘dirty electricity’

*Fysieke klachten

*Medicatie

*Slecht voedingspatroon of voedingstekorten

*Tekort aan essentiële vetten

*Zware metalen in het lichaam

Gisteren kwam ik bij toeval een leuk filmpje tegen over een wat oudere man die nog goed in shape is voor zijn leeftijd. Waarschijnlijk door een gezond voedingspatroon en lifestyle nog geen gebrek aan testosteron;-)

64 year old man in shape

 

Wat ik vooral merk bij mijn personal training cliënten is dat (chronische) stress een van de grootste veroorzakers is van weinig testosteron. Bij het meten van de hormoonbalans door middel van de Personal Hormonal Profiling methode wordt een tekort al snel duidelijk en blijkt er dikwijls ook een teveel aan stress hormoon aanwezig te zijn (buikvet).

 

Voor de dames (en heren): Wil je in de kroeg of op het strand ‘checken’ of een man voldoende testosteron heeft, voel dan eens hoe dik de huidplooi op de achterkant van zijn bovenarm (triceps) is. Hoe dunner deze is, hoe hoger de testosteron levels in zijn lichaam!

 

Ben jij benieuwd hoe het met jouw testosteron levels staat, of hoor je regelmatig dat je er slap en vermoeid uitziet, voel je dan vrij om contact op te nemen via deze link.

Sportieve groet,

Mart Jansen.

 

PS: Een gebrek aan testosteron is meestal niet je eigen schuld, misschien is al deze informatie nieuw voor je. Je bent wel de enige die er iets aan kan doen, dus wanneer je wil weten hoe je ervoor staat, raad ik je van harte aan een Personal Hormonal Profile meting te laten doen. Meer informatie over deze methode kun je krijgen door een berichtje te sturen op www.fitsmart.nl of mij te bellen op 06-48358397.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.